zaterdag 23 juni 2012

Teveel aardbeien



Het aardbeien seizoen is volop gaande, ook hier merken we dat!



Ik schat dat we een veldje van 2 m2 aardbeien planten hebben.Vorig jaar heb ik ze samen met kleuter gezaaid in een kweekkastje op de vensterbank en toen het kleine plantjes waren, buiten in de bakken gezet. Het eerste jaar gaven ze zeer smaakvolle en zoete aardbeien. tenminste dat heb ik me laten vertellen, ben er allergisch voor. Na het seizoen van 2011 hebben we niets meer aan de aardbeien bakken gedaan.... volledig verwaarloosd eigenlijk. De winter was streng, temperaturen van -28 graden Celsius, maar ze staan er prachtig bij!




Mooi niet? 


















Maar wat te doen met een oogst van 1,8 kg in 3 dagen? En dan zijn peuter en kleuter al langs geweest met hun grijpgrage handjes en altijd hongerige fruit maagjes..... de buren al voorzien van bakken met aardbeien....


Er was maar 1 optie....... men neme

* een grote pan, ik heb 2 aparte inmaak pannen van ik geloof 7 en 10 liter....
* potjes met metalen deksels die goed schoon zijn, wij sparen gewoon alle potjes die we gebruiken en in aanmerking komen voor het inmaken van vruchten/groenten
* kokend water om de potjes en deksels nog eens goed om te spoelen
* geleisuiker
* citroen, die ik nog even bij de buurvrouw ben gaan halen, want die had ik niet in huis, dit is aan te raden omdat aardbeien weinig pectine bevat en anders de jam niet goed indikt
* pollepel
* grote trechter
* en natuurlijk de vruchten, ontdaan van hun kroontjes en gewassen
* ohja en een echtgenoot met vuurvaste handen om de potten dicht te draaien!





9 gevulde potten met aardbeien jam staan af te koelen op het aanrecht..... 

De eerste ingemaakte potten van 2012 zijn een feit... ben benieuwd hoeveel er nog gaan volgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...