zondag 2 december 2012

Kruidnoten bakken

Momenteel geniet ik van een lekker kopje venkelthee en zelf gemaakte kruidnoten. Wat zijn ze lekker, veel smakelijker dan die je kant en klaar gebakken uit een zak trekt. De geur hangt hier nog in huis, alleen daarom al is het heerlijk om ze zelf te bakken!

Vandaag vonden de knullen het tijd voor een pyjama dag. Grote knul had een nieuwe badjas en die moest natuurlijk de hele dag gedragen worden vond hij. Ach prima, als zij daar gelukkig van worden en we verder weinig andere plannen hebben, mogen zij best eens genieten van zo'n dagje. Ik weet dat ik dat vroeger ook heerlijk vond. Na de nodige potjes yahtzee en Dick Bruna kwartet, want dat vonden ze vanochtend in hun schoen, was het hoog tijd om nog eens zelf kruidnootjes te bakken.

Zelf kruidnoten bakken

Samen met peuter maakte ik het deeg. Na het deeg een uurtje in de koelkast gestalt te hebben, gingen grote knul en peuter aan de slag. Het begon "netjes" maar al snel:

"Mam, weet je welke kleur dit is?" vroeg grote knul mij.
"eh, wat denk je?"
"Dit is de kleur van poep!" met een grote grijns op zijn gezicht.
gevolgd door veel gelach, want jullie moeten weten dat poep en plas nog steeds voor veel hilariteit zorgt.
"Ik ga lekkere drollen maken," zei peuter.
"Lust je ook een drolletje poep," volgde grote knul
en zo ging het een tijdje door, ik zal jullie de rest besparen. Het resultaat kunnen jullie op de foto bewonderen.

Recept kruidnoten

Doe de meel, bakpoeder en alle kruiden in een kom en roer het door elkaar.
Smelt de boter, de basterdsuiker en de stroop in een pannetje, laat het niet koken!
Doe het mengsel bij de meel met kruiden en roer/kneed het goed door elkaar.
Laat het een tijdje afkoelen en rusten.
Eventueel iets water toevoegen en dan kruidnootjes of iets dergelijks maken.
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bak de kruidnootjes ongeveer 15 minuten.
Haal ze van de bakplaat af om af te koelen.

 

2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...