zondag 6 maart 2016

De eerste Sunje jurk!

Vanaf de eerste keer dat ik ergens de Sunje jurk van Ki-ba-doo voorbij zag komen, vond ik het al een schatje. Na lang twijfelen (want eigenlijk zou ik het patroon toch ook kunnen tekenen?) gewoon het patroon aangekocht en wat ben ik daar blij mee en dochterlief ook! 

Sunje - ki-ba-doo

Ik was even bang dat ze hem niet aan zou willen omdat deze jurk natuurlijk alles behalve zwiert. Maar toen ik haar zei dat ik een jurk ging naaien voor haar wilde ze dat niet, ze wilde een trui! Tja en toen lag deze al geknipt klaar... een "trui-jurk" was een goed alternatief volgens madammeke.
Bij de eerste pas-sessie tijdens de samennaaidag hier in mijn atelier, bleek het al een topper te worden. Met blote benen, onafgewerkte halslijn en niet omgezoomd wilde mevrouw hem al niet meer uit trekken!

Sunje jurk

Dat is toch wel heel spannend om op je maillots op de trap te mogen staan.


Sunje jurk details

Wat details. Sinds lange tijd weer met nestelogen gewerkt, dit keer wel de ringen met schijven aan de achterkant. Ik was er altijd wat huiverig voor, want ooit eerder heb ik van die enkele ringen gebruikt en die bleven niet lang zitten. Maar deze ringen in combinatie met schijfjes aan de achterkant zitten echt perfect. Uiteraard wel de stof met zeer stevige vlieseline verstevigd.

Sunje, kibadoo, joggingstof Sunje, kibadoo, joggingstof
 Ik vind het echt een super patroon. Het bestaat uit veel delen. Aanvankelijk zag ik niet in 1 oogopslag hoe al die delen in elkaar staken. Nu hielp het ook niet erg dat het patroon in het duits was. Maar nadat ik alles even als een puzzel in model gelegd had, was het snel duidelijk. Het patroon komt met een perfecte foto-tutorial, ook als je de duitse taal niet beheerst kun je zo de jurk makkelijk in elkaar zetten.

Wat betreft maatvoering vind ik dat hij smal valt. Ik heb maar 110/116 genaaid. Vooraf had ik dochterlief (4 jaar en bijna 110cm lang) natuurlijk goed opgemeten en kwam ik tot de conclusie dat de breedte perfect zou passen. Normaal gesproken moet ik alles altijd heel wat innemen. Wel valt hij best kort. Ik heb het rokdeel met 3 cm al verlengd!

De rok naaide ik van een heerlijke zachte katoenen gekamde joggingstof uit mijn shop. Halsboordje maakte ik van de fuchsia boordstof.

Dit patroon is echt voor herhaling vatbaar, een aanrader!!











9 opmerkingen:

  1. Zo leuk en ze was al zo blij tijdens de passessie! Denk dat ze 'm vaak zal dragen, zo leuk is ie en mooi gemaakt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi geworden en leuk dat ze er zo blij mee is.
    Groetjes Arjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor en wat fijn dat ze er zo blij mee is.
    Vind ook de kleuren erg mooi, lekker fris en vrolijk.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Staat haar goed! Wat een mooi meiske! En de jurk mag er ook wezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij is erg leuk geworden. Staat haar goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk jurkje. Staat haar mooi!
    Voor mijn dochter naaide ik een soortgelijk jurkje. Zij heeft hem ook heel graag aan.
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is erg mooi! Ik heb hem ook gekocht. Mag ik wat vragen over het patroon? Volgens mij staat er dat ik 0,5 tot 0,7 cm naad moet knippen? Klopt dat? Of zit dat al bij het patroon in? En naai ik dan ook op 0,5 tot 0,7?
    Groet, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Karin, je moet inderdaad nog een naadwaarde geloof ik aantekenen (heb het nog niet weer gemaakt en is alweer een tijdje geleden dus weet het zo niet uit mijn hoofd ;) ). Maar als dat erbij staat dan teken je zoveel naadwaarde aan als wat jij fijn vindt. Ik zelf gebruik altijd 1cm en stik dan ook op 1cm (op de patroonlijnen dus als je het radeert of doorslaat). Ik vind 0,5 en 0,7cm moeilijk aan te tekenen. Op zich is 0,7 nog wel te doen, dan kun je precies voetje breed stikken. Succes! Marieke

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...