dinsdag 4 maart 2014

met de billen bloot: over de zomerjas

Ja ja ja... laat ik het maar opbiechten. Je kent het wel toch? Moe, moe(i)(d)er, moest...  
Dus ik dacht laat ik eens lui zijn en gewoon een kant en klaar patroon gebruiken voor de zomerjas voor peuterlief. Voordat zij naar bed ging alle maten opgenomen want ze is de laatste 2 maanden enorm gegroeid dus dat moest weer eens aangepast worden. Met mijn stapel Ottobre's op de bank een modelletje uitgezocht. Klakkeloos het patroon overgetrokken en toen pakte ik de centimeter.
Ik werd niet blij, een overwijdte van 32 cm!! Ja geen typefout 32 cm. Shocking, dat ging ik niet "effekes" aanpassen. Balend op de stoel was daar echt puur toeval Jenny van "Stich4fun" die mij op facebook ging vragen hoe het ging. Alsof ze me zag zitten! 
Biecht gedaan van mijn overtrek actie.
Ik citeer haar reactie:

"hè Marieke!!!!!! Zelf tekenen. Past veel mooier."

Kreeg ik natuurlijk even een goede schop onder mijn kont. Die had ik echt nodig om uit mijn dip te komen. 
Vandaag tijdens het middagslaapje van peuter tekende ik eerst het basispatroon voor- en achterpand en basispatroon voor de mouw op haar eigen maten.


Basispatroon

Ik verwende mezelf laatst met zo'n tekenhulp. Leek me wel handig. Nou ik kan nu zeggen dat het super praktisch is! Die mooie rondingen schetsen ondanks alle hulppunten vond ik altijd zo lastig, maar met deze tekenhulp zijn er zo veel opties dat de juiste kromming er tot nu toe steeds bij zat! 

Zomerjas basispatroon

Daarna tekende ik de basis voor de zomerjas met raglan mouwen. Tja waarom maak ik het me zo moeilijk om de mouwen nog eens aan te passen? Ik ga het patroon ook maar voor mijn examen gebruiken bedacht ik me. Dan kan ik het nu eens oefenen en maak ik daarna een examenjas ervan. De zakken en andere toebehoren teken ik later. 

Raglan mouw

 En hier de mouw getekend.

Eerst nog een proefversie maken om te zien of het goed zal zitten. Maar niet meer vanavond. Tijd voor de British sewing bee!

Stofje zomerjas

Ohja en dit is het stofje, gecoat en al! Vond het zo schattig. Moet alleen nog een leuk voeringstofje zoeken.


10 opmerkingen:

  1. Leuk leuk leuk! Knap zeg! Ik heb al grote moeite met bestaande jas patronen. Ik ben ook bezig met een zomerjas. Je hebt een vrolijk stofje gekozen.
    Qua voering kun je iedere kleur wel kiezen uit die stof. Ik zou voor die blauw of fuchsia gaan denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Marieke, knap zeg! je naaiopleiding komt in ieder geval goed van pas. Succes met maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heel netjes uit Marieke! Komt helemaal goed.
    Gr. Jenny Stitch4Fun

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een onwijs leuk stofje heb je gevonden! Erg leuk. En zelf tekenen is inderdaad fijner, al past het bij mij vaak ook net niet goed... (vooral als het om mezelf gaat). Iets met leren inschatten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk stofje voor een zomerjas. En ik geef ook de voorkeur aan zelf tekenen, past veel beter. Mag ik vragen waar je de tekenhulp kocht? Dat lijkt mij erg handig.

    Groetjes van Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Janny, ben benieuwd of je geslaagd bent, zag dat je begin deze week examen moest doen. De tekenhulp heb ik bij de groothandel gekocht. Ik kan er dus zo voor je aan komen, maar doordat te groot is voor brievenbuspost worden de verzendkosten wel hoger. Stuur me anders maar een mailtje, dan kan ik de prijzen doorgeven aan je. marieke @ mamarieke . nl (alleen dan zonder de spaties er tussen ;) )

      Verwijderen
  6. Ben heel benieuwd hoor naar het jasje, en ja zelf tekenen is toch wel het beste.
    Ik ben benieuwd naar je tekenmal ik moet er ook nog een kopen.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke stof voor die jas. En fijn dat je weer energie hebt gekregen. Ben benieuwd hoe de jas zal worden. Enne wat voor naaiopleiding doe jij???

    Gr Bernardette

    www.meidendejong.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe de Cuppens Geurs naaiopleiding, ben nu bezig met deel costumiere en ga volgend jaar juni naar verwachting examen doen.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...