dinsdag 29 december 2015

Temperature blanket - temperatuur deken

Het is nog maar 2 dagen geleden geloof ik toen ik 's avonds laat een blog berichtje van Jolanda over de temperatuur deken las en sindsdien laat het me niet meer los. 

Het idee van een temperatuur deken / temperature blanket is dat je elke dag een granny, een toer (of gedeelte van een toer), een ster, bloem, kies zelf maar een leuk motief, haakt waarbij de kleuren bepaalt worden door de temperatuur buiten. 

Je gaat eerst na welke temperaturen er in jouw regio voorkomen, want zelfs in Nederland kan dat heel wat verschillen.  Dan kies je je garen en koppel je de kleuren aan een temperatuur.



Elke dag haak je een granny, bloem, of welk ander motief dan ook, of een toer (of gedeelte daarvan) in de kleur die overeenkomt met de temperatuur van die dag. Je kunt daarbij kiezen natuurlijk of je alleen de hoogste gemeten temperatuur van die dag kiest, of ook de laagste, of juist de temperatuur om 12 uur s middags of op een ander tijdstip van de dag. Geheel naar eigen keuze.

Zelf ben ik nog niet helemaal eruit wat ik ga haken, maar zeer hoogst waarschijnlijk ga ik voor een eenvoudige granny omdat je toch wel echt elke dag moet haken (en manlief mij gezegd heeft dat als ik ga zeuren omdat ik achter op schema lig, hij hier een blogberichtje komt typen ;) ). 
Maar oke, ook omdat ik de deken rechtsboven gewoon mooi vind en je direct ze aan elkaar kunt haken met de join-as-you-go methode. dat laatste vind ik een must. De bloemen deken vind ik ook erg mooi, maar ben er nog niet over uit hoe je die handig direct in elkaar kan zetten en geloof dat mijn mannen minder enthousiast van die deken gaan worden.
Wel weet ik zeker dat ik de eerste toer in de kleur van de minimum temperatuur ga doen en de 2de toer in de kleur van de maximum temperatuur.

Een jaaroverzicht voor granny's is natuurlijk ook op het web te vinden.


Maar ondertussen heeft mij man een gratis web-app gemaakt waar je je kleuren in kunt vullen, invullen hoe groot je granny is, hoe groot de deken dan wordt, spelen met hoeveel blokjes je naast elkaar wilt hebben etc. De data van de afgelopen 15 (!) jaar zit erin, dus kun je van 15 jaar terug zien hoe je deken geworden zou zijn met je kleurkleuze en temperatuurschaal naar keuze. Neem maar even kijkje. http://temperatuurdeken.mamarieke.nl/#/

Tussen 2 maanden haak je een blanco granny, zo krijg je een mooi vierkant. Mijn kleurkeuze laat ik afhangen van wat de gemiddelde maximale temperatuur van die maand geweest is.
Natuurlijk kun je ook nog een verandering van motief per maand kiezen, of speciale dagen (verjaardagen etc) een ander motiefje geven.

Ik ga haken met extrafine merino159 van Hjertegarn. Heerlijk zacht garen, blijft mooi zie ik aan de sjaal van dochterlief die veel te verduren heeft (juist omdat het niet zo koud is want hij wordt vaak ergens neer gegooid omdat mevrouw het weer warm heeft ;) ) en heeft prachtige kleuren. Daarbij zit er 150m op een bol van 50 gram en dus zal de deken ook niet te zwaar gaan worden verwacht ik. 


Ik ben nog niet helemaal uit hoe ik de temperatuur indeling ga maken. Het schema van warme en koude kleuren houd ik in mijn achterhoofd bij het maken van een definitieve indeling.



Ik heb in ieder geval nog een paar dagen hiervoor, want ik heb besloten dat ik op 2 januari de granny van 1 januari ga haken zodat ik echt zeker weet dat ik de juiste temperaturen heb. Natuurlijk kun je ook op een andere dag beginnen, bijvoorbeeld je verjaardag, of halverwege een maand. Precies wat je wilt.

Misschien verklaar je je me voor gek, wie laat zich nou op deze manier leiden? Nou ja ik dus, en velen met mij. Ik houd van cijfertjes, van statistieken, oke wiskunde B was vroeger mijn favoriete vak, daarna kwam aardrijkskunde op de voet gevolgd door biologie en scheikunde. Dus als je het zo bekijkt is het een heel logische keuze... :) . 

Ben heel benieuwd hoe deze hakende reis door de dagen, maanden en seizoenen me gaat bevallen. Ik heb er in ieder geval zin in, juist omdat het maar blijft borrelen in mijn hoofd moet ik daar gewoon aan toe geven! Voor mijn 40ste verjaardag, ergens in februari 2017, zal toch mijn eerste gehaakte deken een feit zijn! 

Ik ga ervoor, haak je mee?


15 opmerkingen:

  1. Wat leuk marieke! Ook ik ga er een haken

    wist je dat er op Facebook een speciale groep voor is?

    www.renskecreatief.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je mee gaat doen.... Ik lag er zelfs wakker van, wil je dat wel geloven! Inmiddels zijn er al een paar NL-groepen zag ik ;). Ik heb inmiddels besloten 2 dekens te maken. Een met toeren heen-en-weer en een met granny's... Ik haak bloemengranny's, dus gebruik alleen kleuren waaruit bloemen bestaan (dus geen blauw en groen) en maak een rand eromheen met groen (2 verschillende, één voor nachttemp boven 0 en één voor nachttemp onder 0) en dan een randje wit waarmee ik ze ook meteen aan elkaar haak. Ik ben benieuwd naar de resultaten ;) Veel succes en plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi ben dus niet de enige bij wie het in de slaap achtervolgt :) Knap hoor dat je 2 dekens tegelijk gaat haken!!Veel succes

      Verwijderen
    2. Nee hoor bij mij hetzelfde ;) het wordt ook een jaar met bijzondere dingen zoals in sept trouwen dus ik doe zeker mee!

      Verwijderen
  3. Ik heb zitten rekenen. ik kom erniet uit. Doe ik grannystrepen dan wordt het wel een hele lange deken 366 stokjes toeren �� Doe ik kleine grannys dan kom ik niet op 366 dagen. Hoe doen jullie het?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je die handige web-app gezien voor granny's? http://temperatuurdeken.mamarieke.nl/#/
      Ik maak granny;s van 9cm en doe dan 14 op 1 regel. Komt prachtig uit met na elke maand 1 blanco maandblok.

      Verwijderen
    2. Hoe groot wordt de deken als je deze afmetingen aanhoud?

      Verwijderen
  4. Idd daar zit ik ook mee en hoeveel garen moet je hebben....?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja niet te zeggen.. want je weet niet welke temp het wordt. Voor mij is het natuurlijk makkelijk om gewoon bij te pakken. maar volgens mij hoef je je niet druk te maken over kleurbadnummers, aangezien de deken toch een heel kleurig geheel gaat worden.

      Verwijderen
  5. Wauw, wat een uitdaging! Elke dag haken! Hou je ons op de hoogte hoe het vordert gedurende het jaar? Ik ben alvast heel benieuwd. Heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, natuurlijk houd ik jullie op de hoogte! stiekem vind ik het ook wel spannend of ik het vol houd ;)

      Verwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een deken hoeft voor mij niet. Die heb ik genoeg!
    Ik ga er kussens van maken.
    Pas ik mijn interieur aan de buitentemperatuur aan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk idee! Voor alle seizoenen een apart kussen. Ga je veel plezier aan hebben!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...