vrijdag 16 maart 2018

Van Hagar tot Ruth

Soms kom je per toeval van die prachtige gedreven mensen tegen, van die verhalen waar je warm van wordt.
Dat is nu denk ik al ruim een half jaar geleden dat ik het verhaal van het handwerkatelier van Hagar tot Ruth hoorde. Ze zochten toen testers voor hun patroon wat inmiddels uitgebracht is. Ik wilde op zich dat heel graag doen, alleen was de timing toen voor mij niet zo geschikt en heb er vanaf gezien. Ookal was de jurk een plaatje om te zien....
Onlangs is het patroon dus uitgebracht en werd ik benaderd door Judith of ik misschien wat aandacht wilde geven aan hun passie. Ik hoefde daar niet lang over na te denken, natuurlijk! Maar wie kan nou beter vertellen over zo'n pracht initiatief dan Judith zelf?
Ik hoop van harte dat jullie de moeite nemen om het verhaal te lezen en misschien wel te delen en wellicht ook het patroon aanschaffen om het atelier te steunen.

Heb je geen digitale patronen en wil je toch mee doen met Maart digitale patroon maand.....
je begrijpt het wel ;).

Genoeg gezwam van mij... hier de tekst en de foto's van de jurk waar het om draait!
***************
Elizabeth jurk, handwerkatelier van Hagar tot Ruth

Ik ben Judith van den Berg en in 2016 ben ik samen met een paar anderen heel in het klein begonnen met een handwerkgroep voor vluchtelingen in Utrecht. Ik wilde ze een plek geven om even tot rust te komen, andere mensen te ontmoeten en de voldoening te ervaren van een zelfgemaakte sjaal, tas, omslagdoek etc.
Elizabeth jurk, handwerkatelier van Hagar tot Ruth

Gaandeweg breidde het plannetje zich uit, want ook onder Utrechters zelf zijn er heel wat mensen voor wie het goed is om nieuwe mensen te leren kennen en mooie dingen te maken.
Wij hebben in de loop van de tijd zo ongelooflijk veel spullen gekregen dat de deelnemers bij ons gratis stof of wol kunnen uitzoeken. Ze betalen alleen een kleine bijdrage voor het onderhoud van de naaimachines.
Inmiddels is dit project uitgegroeid tot een heus handwerkatelier waar we vier dagdelen per week les geven. Ons team bestaat nu uit zo’n 15 vaste vrijwilligers.
Elizabeth jurk, handwerkatelier van Hagar tot Ruth

Naast les geven, maken we ook spullen om te verkopen. Met de opbrengst houden we het atelier draaiend en kunnen we ook andere goede doelen steunen. We maken tassen en vlaggenslingers en af en toe krijgen we een specifieke bestelling binnen. De mensen die deze producten maken, werken hiermee aan hun zelfvertrouwen en ze ontwikkelen vaardigheden die later van pas kunnen komen bij het zoeken naar werk.
Elizabeth jurk, handwerkatelier van Hagar tot Ruth

Afgelopen week was voor ons een echt een primeur. Ons allereerste eigen patroon is uitgekomen:
de ‘Elizabeth’ een tricot kinderjukje.
Dit patroon is het resultaat van 3 testrondes waarbij heel veel lieve mensen, die ik via facebook gevonden heb, de jurk hebben gemaakt en nog eens gemaakt en nog eens. Tot het jurkje helemaal goed was. En nu mogen jullie het dus allemaal zien!
 Elizabeth jurk, handwerkatelier van Hagar tot Ruth

Zowel het patroon als de jurk zelf zijn bij ons te koop en de opbrengst is dus voor het atelier. Voor elke jurk die we verkopen, geven we er ook een weg aan kinderen die eigenlijk nooit nieuwe kleren krijgen.
Ik kan nog uren doorschrijven, want ik zie onze deelnemers en vrijwilligers zo opbloeien en zich ontwikkelen dat ik soms echt tranen van ontroering moet wegslikken.
De volgende stap is het oprichten van een stichting zodat we fondsen kunnen werven, meer kunnen gaan verkopen en hopelijk nog heel lang les kunnen blijven geven en mensen een plekje kunnen bieden om bij ons aan de slag te gaan als vrijwilliger.
Elizabeth jurk, Van Hagar tot Ruth

Meer lezen over ons prachtige project? Facebook.com/vanHtotR
Woon je in Utrecht of omgeving?
Lijkt het je geweldig om bij ons les te geven of op een andere manier te helpen? vanHtotR@gmail.com
Zelf zo’n mooie Elizabeth maken? Facebook.com/vanHtotRVerkoop
Maart Digitale Patronen Maand komt wel heel goed uit voor ons.
Maar stiekem kun je het patroon ook op papier bestellen hoor. Printen wij het gewoon voor je uit.
Let op: dit patroon is niet geschikt voor jonge dametjes met beginnende bustevorming.

**********
Dank je wel Judith!
Ik hoop van harte dat jullie nog meer naamsbekendheid gaan krijgen, er veel meisjes in de Elizabeth jurk rond
zullen gaan lopen deze zomer
en jullie heel veel mensen kunnen insprireren, opleiden, afleiding geven en warmte.

Succes!!

Natuurlijk heb ik zelf ook een Elizabeth jurk genaaid. Hier vind je mijn versie met gelijk ook een review op het patroon.

*Alle testers die bovenstaande jurken genaaid hebben, hebben toestemming gegeven om de foto's te publiceren op mijn blog*

6 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...