vrijdag 28 november 2014

Sinterklaaskadootje, ovenwanten en onderzetters

Mijn ovenwanten zijn zo vaak kwijt. Ken je dat? Elke keer misgrijpen? Ondertussen weet ik waar ik ze kan vinden, in het keukentje van dochterlief. Hoogste tijd voor een eigen setje.

Ovenwanten en onderzetters, zelf gemaakt



Tutorial ovenwanten





Ik gebruikte geen kant en klaar patroon, maar vlak voordat peuter naar bed ging, trok ik nog snel heel ruim haar handje over. Ruim er omheen tekende ik het patroon voor de ovenwand. Om de wantjes wat meer volume te geven, heb ik Vlieseline H640 gebruikt. Lui dat ik ben, tekende ik eenmaal de want op de vlieseline, vouwde het vlieseline 3 keer dubbel en knipte in 1 keer 4 wantjes. Belangrijk is dat de stof voorzien van de H640 echt een half uurtje blijft rusten zodat de vlieseline goed kan hechten. In die tussentijd tekende ik de onderzetters. Ik heb een bordje als mal gebruikt. Maakte daarna biaisband om de ovenwanten af te biezen en te voorzien van een lusje om ze op te kunnen hangen. De onderzetters heb ik gevuld met ByAnnie's soft and stable zodat ze wat body hebben en goed in model blijven. Werkt prima!

Benodigdheden om zo'n setje te maken?
2 keer 25 cm stof, ik gebruikte Soft Cactus katoen
de onderzetters 2 kleuren gemaakt en de ovenwanten gevoerd met een ander stofje
15cm Vlieseline H640
klein stukje ByAnnie's soft and stable


5 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk! Lui zijn kan soms best handig wezen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Top, ziet er goed uit.... Handig zo'n winkeltje aan huis hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet jij welke tussenvulling ik zou moeten gebruiken als ik er echte ovenwanten van wil maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eigenlijk geen idee welke tussenvulling hittebestendig is. Sorry.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...