zaterdag 7 januari 2017

Simplicity 8027 jasje, Sancho patroon evaluatie

Elke maand kun je, als je lid bent van Sancho, je opgeven voor een patroon evaluatie.
Begin november 2016 kwam de oproep voor de december evaluatie, een stoer meisjesjasje. Ik had me nog nooit opgegeven, vergat eigenlijk altijd te kijken, dom he? Aangezien ik deze winter een jas vergeten was te naaien, bedacht ik me dat het wel leuk kon zijn om me op te geven. Uiteraard was ik niet de enige en werd er geloot, maar ik had geluk!


Simplicity 8027

Maar..... toen werd het patroon bekend gemaakt. Het ging om de Simplicity 8027 en dan specifiek optie D, het zwarte jasje. HELP dacht ik.... mijn kleine meisje is net 5 geworden en moet ik dan zo'n jasje maken? Ik was nog met mijn hoofd bij van die schattige roze Jade jasjes ofzo. Maar goed, ik was ingeloot en zou het moeten gaan maken. Het broeden begon en opeens bedacht ik me dat ik op de clubdag een vrij dikke taft/fleece stof mee had genomen. Wellicht zou het daar nog uit passen.
Dank je wel voor de kastopruimster! Ben benieuwd van wie de stof is geweest.

Rustig afwachten op het patroon dus. Ik moest geduld hebben want vanwege omstandigheden bij de patroonwinkel, ontving ik mijn patroon pas halverwege december. 

OP stof leggen

Ik nam het patroon over en paste het behoorlijk aan op de maten van mijn dochter. Ik versmalde het lijf en verlengde de mouwen flink. 

Dat werd dan helemaal tegen de klok naaien, want officieel moet je je evaluatie eind van de maand af hebben. Tja en toen werd ik ook nog grieperig en toen was het zomaar januari.


Aangezien de stof behoorlijk dik is, eerst taft, daaronder een dikke fleece en dat zit dan met die mooie draden aan elkaar vast gestikt, bedacht ik me dat ik beter het beleg alleen van taft kon maken. Ik sneed het beleg al zoveel mogelijk uit de zijkant van de stof, zodat zo min mogelijk draden losgetornd moesten worden. Het was nog wel een klusje maar met wat geduld is het prima gelukt.

En nu is hij af en bijzonder blij met het resultaat, dat had ik niet verwacht!

Simplicity 8027 jasje D

Een stoere jas moet op een stoere spijkerbroek.... en dan moet je stoer poseren ;)!

Het jasje heeft een scheve sluiting. Het patroon zegt dat je de rits op het voorpand moet stikken. Ik heb de ene kant van de rits tussen het beleg en het rechtervoorpand gestikt. Dat vind ik mooier. Op het linker voorpand heb ik wel de rits gewoon gestikt, dat kon niet anders.


Simplicity 8027 jasje D

.... en nog stoer nadenken wat je er nu van vindt.....

Simplicity 8027 jasje D

Check, de rits doet het ook.

Simplicity 8027 jasje D



Simplicity 8027 jasje D

Achterpand bevat een deelnaad om meer figuur erin te krijgen.

De stof was eigenlijk te dik voor de reverskraag. Maar ik had het idee dat het wel moest kunnen en vond het geen mooi idee om enkele taft als onderkraag te gebruiken. Uiteindelijk is de kraag wel dik, maar kan prima! De mouwen heb ik gewoon omgeslagen, ik vind de zwarte fleece wel mooi zo!

Het patroonpapier is heel erg dun, je moet goed opletten hoe je het terug opvouwt om het heel te houden. De werkbeschrijving is in het Engels, voor mij geen probleem. Ook zijn er duidelijke tekeningen bij waarvan ik verwacht dat als je Engels te wensen overlaat, je ook dit patroon makkelijk kunt naaien. Met logisch nadenken kom je er ook zonder tekeningen wel uit. De uitleg bij de reverskraag vond ik erg sumier, helemaal omdat het als "gemakkelijk 2 sterren" patroon beschreven staat. Ik had dan wat meer uitleg verwacht. Verder is het inderdaad een eenvoudig patroon om te maken, geen moeilijke zakken of zo. Wat wel mist op het patroon waar je de rits precies moet plaatsen. Nu dus goed gelet op middenvoor en dan gespeld op het linkerpand. 

Ik vind het een heel geslaagd jasje en dochterlief is er echt heel erg blij mee! Genoeg speelvrijheid en lekker warm. Denk dat ik het zeker nog wel een keer ga gebruiken.
Zelf had ik het patroon nooit uitgezocht, maar ik ben heel blij dat ik ingeloot ben en het wel moest maken. Het verruimt je blik en verruimd je paden zoals iemand zo mooi zei! Op naar nog meer afwisseling!

Patoon: Simplicity 8027
Stof: Kringloophoek van de Sancho clubdag 2016, mocht je je stof herkennen, ik zou het super leuk vinden om te weten van wie de stof afkomstig is en wat jij ermee gemaakt hebt!
Rits: uit eigen voorraad
Hoeveelheid stof 1 m

In: 0 / uit: 1 / 1m



9 opmerkingen:

  1. Hij is leuk geworden! Ik mag hem ook alsnog gaan maken. Ik ga waarschijnlijk voor een jeansversie en ben ook van plan de rits tussen het voorpand en het beleg te stikken. Mooi begin van het jaar hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat leuk dat jij hem ook nog mag gaan maken. Is er iemand afgevallen dan? Ben benieuwd naar jouw versie, veel naaiplezier :).

      Verwijderen
  2. Wat een mooi jasje is dit geworden!! Ik kan mij goed voorstellen dat zij er erg blij mee is. Een super geslaagde eerste naaisel van dit jaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Nu gaan bedenken wat ik als volgend stuk ga naaien. Ligt nog wel wat gewassen stof klaar ;).

      Verwijderen
  3. Mooie jas. Dit is zeker een storler meisjes kasje geworden. G8ed begin van het jaaf zo!

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi stoer en wat is ie leuk in die stof, staat echt heel leuk op de spijkerbroek.
    Goed begin van 2017.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...