zaterdag 2 november 2013

Pompoentaartjes, met recept!

Pompoenpasteitjes of pompoentaartjes

Onder het mom van "eet eens wat anders bij de lunch" maakte ik eind van de ochtend deze pompoentaartjes, of volgens het recept zijn het pompoenpasteitjes.

Ik noem het pompoentaartjes want bij pasteitjes heb ik een andere associatie, een veel minder positieve.
Juist helaas de minst mooie taartjes staan op de foto. De eerste waren al op toen ik me bedacht dat het wel een geweldig recept is om te delen met jullie. Zo kwam ik er ook achter dat ik niet eens meer een gezellig servetje in huis had om op het bord te leggen voordat ik de minitaartjes erop zette voor de foto. 



**************

Pompoentaartjes

10 velletjes bladerdeeg of zelf gemaakt deeg
500 gr pompoen in grote stukken gesneden
1 el olijfolie
1 el bloem
2 el stroop
3 eieren
300 ml melk
1 vanille stokje
snufje zout
muffinvormpjes of muffinplaat
bakplaat 
bakpapier


Verdeel de stukken pompoen over de bakplaat die voorzien is van bakpapier en verdeel de olijfolie erover. Laat ongeveer 15 a 20 min in de oven (190gr) roosteren tot het zacht is. Af laten koelen en daarna pureren met een vork. 
Maak rondjes van het deeg of snij het bladerdeeg zo dat je de muffinvormpjes ermee kan vullen. Gebruik je zelf gemaakt deeg dan kun je het nog in de koelkast laten opstijven daarna. Eventueel kun je in elk pasteibakje een stukje bakpapier leggen en daarin gedroogde bonen om de pasteibakjes voor te bakken gedurende 15 min in de oven op 190 gr. Ik heb dit niet gedaan.... beetje lui van mij misschien. Ik vond het ook achteraf gezien niet nodig.
De zaadjes uit het vanillestokje schrapen met een mes. Dit bij de melk in een pannetje doen en opwarmen, niet laten koken!
Klop de eieren, de stroop, het meel en het zout door elkaar. Vervolgens voeg je de melk toe en klop je het weer. 
Het mengsel breng je in een pan aan de kook totdat het ingedikt is, goed blijven roeren! 
Voeg de pompoenpuree toe, goed roeren en tot slot verdeel je het mengsel in de muffinvormpjes.
ongeveer 40 minuten in de oven en klaar!

Warm zijn ze heerlijk.... koud nog niet uitgeprobeerd. Onze dreumes vond het heerlijk! De knullen waren minder enthousiast maar zij houden niet zo van zoet..... Volgende keer maak ik het zeker met iets minder stroop want zoet was het wel. 

Recept is iets veranderd, het origineel komt uit "Kinderkookboek "zelf kweken, zelf koken" van Deborah Lock

3 opmerkingen:

  1. Klinkt goed en de smaak is belangrijker dan hoe ze eruit zien toch.
    Bedankt voor het recept ik heb alleen een vraag kun je de stroop ook vervangen ik gebruik nl geen suiker of zoetstof alleen stevia.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal zeker gaan! Ik ga een volgende keer de stroop helemaal weg laten (overigens gebruiken wij ook vrijwel geen suiker/stroop, dan vaak stevia of agavesiroop, alleen dacht ik bij dit recept het eens niet te vervangen omdat een laatste keer iets helemaal niet goed gelukt was daardoor ;) ). Ik vond ze wel heel zoet en ik denk dat daardoor grote knul en kleuter ze ook niet lekker vonden. Volgende keer maak ik een hartige variant met wat kruiden erdoor, wat tijm uit de tuin ofzo.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...