vrijdag 29 maart 2019

Bijpassende legging

Bij mijn groene jurk van de uitdaging, wilde ik zelf een legging maken. 
Ik kreeg wat tips over patronen van jullie. De Eden legging van BellaSunshinepatterns hoorde ik wel heel vaak terug komen en laat het ook nog eens een gratis patroon zijn als je lid bent van hun fb groep, wilde ik die wel eens testen. 

Bijpassende legging bij de jurk

Wat een heerlijk super snel patroon is dit! 
Feestje begon toen ik mezelf op moest meten om de juiste maat te kiezen.... 
geloof je dat ik een extra centimeter pakte omdat ik niet geloofde dat mijn heupomvang met 10cm afgenomen is.... maar ook de 2de centimeter gaf hetzelfde aan :) :). 
Voor het eerst val ik gewoon in een standaard maat wat betreft taille en heup, hoefde niets aan te passen in de breedte. Joepie!
Wel verlengde ik de legging met 5cm, 2,5cm op bovenbeen en 2,5cm op onderbeen. 

Hij zit perfect. Alleen kies ik volgende keer voor de lage variant. Vind de legging nu te hoog op de buik zitten. 
Vanochtend tijdens mijn wandeling deze foto gemaakt dus geen fancy schoenen eronder maar mijn stevige bergschoenen. 

Ondertussen is de jurk natuurlijk alweer verruild voor een korte mouwen variant, wat boffen we met deze heerlijke dag weer! Ik ga nog ff van het zonnetje genieten!

Voornemen voor mezelf, vanaf nu maak ik gelijk even een bijpassende legging bij mijn nieuwe kleding! 

Ik naaide de legging overigens van de uni tricot uit de shop, light navy. 

dinsdag 26 maart 2019

Help een groene jurk voor mezelf!

Kies een kleur die je niet snel zou kiezen, dat was criterium 2 van mijn uitdaging. 
Heel eerlijk? Dat vond ik echt een uitdaging. 
Heb echt even moeten nadenken welke stof ik zou gaan gebruiken. Ik besloot om de Amsterdam groen te gebruiken van Swafing.  Daarna moest ik ook echt nog een tijdje aan het idee wennen dat ik iets met groen ging maken. Ik heb eh had, niets groens in mijn kast hangen. 

Toen ik eenmaal gewend was aan het idee, moest ik nog bedenken wat ik zou gaan naaien. De andere 2 criteria had ik immers al verwerkt en dus vond ik zelf dat ik kon gaan naaien wat ik ook nodig had, een tricot jurk met lange mouwen. Aangezien ik de nodige kilo's kwijt geraakt ben en mijn figuur nogal veranderd is, moest ik ook een nieuw patroon pakken of in ieder geval een nieuwe maat. 

Halla Elise dress

Ik koos als basis de Elise wrap van Halla. De kraag vind ik zo ontzettend fijn dragen, net iets warmer dan een lage halslijn. Ik tekende hem helemaal opnieuw, veranderde de rok in een strakkere rok en verlengde de mouwen en maakte er een brede manchet aan. Verder voorzag ik hem van een coupenaadje en de mouwinzet veranderde ik ook aanzienlijk. 


Ik combineerde het groene stofje met de light navy uni tricot.
Hier draag ik een thermolegging eronder, kleurt prima maar voor nu wel wat warm. Mijn plan is om in dezelfde uni kleur nog een legging te naaien. Mooie uitdaging want heb nog geen patroon daarvoor.

coverlock

Uiteraard werkte ik de jurk netjes af met de coverlock. Soms krijg ik per email nog wel eens de vraag of ik nog steeds blij ben met mijn wissel van de Janome naar de Babylock. Nou absoluut, ben er zo blij mee, geen overgeslagen steken, gewoon altijd een mooie steek.


  Hier word ik altijd zo blij van....... dat je echt perfect op de naad gestikt hebt.
Lukt lang niet altijd hoor ;) ik knip ook wel eens een randje stof weg.

Ik ben echt onwijs blij met deze uitdaging! 
Zonder de uitdaging had ik zeker dit stofje laten liggen. Ben heel blij met de jurk en ik denk dat ik vaker eens iets groens ga pakken. 

Het groene bloemetjes stofje kun je hier vinden, klik. Vandaag en morgen krijg je nog eens 12% korting op dit stofje en op de blauwe variant


maandag 25 maart 2019

Creatieve naai uitdaging, eindelijk mogen we laten zien wat we maakten!

Oh wat was het een ongelooflijke leuke creatieve uitdaging!

Begin maart gingen er 106 vrouwen de uitdaging met mij en Guus aan, naaien met 3 criteria die anderen aan je geven. In een geheime fb groep gingen we aan de slag. Sommige hadden na 2 dagen al hun naaiproject af, anderen zijn nog bezig. 
Er werd soms wat gezucht en gesteund, want het was zeker niet altijd makkelijk waar je naaiwerk aan moest voldoen. Maar er werd zo super gezellig gereageerd, meegedacht, gemotiveerd en gestimuleerd! 
Lieve schatten, bedankt voor de super uitdaging! 

Voor iedereen is het nu spannend....... want vanaf vandaag tot het eind van maart mag eindelijk het resultaat en het verhaal geshowd worden. 

Uiteraard zal ik in een apart blogbericht blog url's delen van diegene die meegedaan hebben. Op insta kun je zelf gaan kijken #naaienmetstoffenfeestenmamarieke

Maar wat maakte ik?

Mijn 3 criteria:
1. maak iets voor een mooie lente dag
2. kies een kleur die je niet snel zou kiezen
3. gebruik je Bobbinhood zeefdruk set

Als eerste boog ik me over criterium 2, een kleur die ik niet snel zou kiezen.
Goh dat vond ik echt nog lastig! Ik koos iets voor mezelf maar op die stof kon ik echt niet zeefdrukken. Dus besloot ik om 2 kledingstukken te naaien. Ik combineerde criterium 1 en 3 met elkaar en bedacht dat manlief bijna jarig was..... dus ging eerst voor hem aan de slag.

Billie tshirt

Ik maakte een Billie tshirt van Zonen09 voor manlief van de Pixel stof,  Dit keer diepte ik de hals nog 1cm uit. Hij zit nu echt veel fijne aldus manlief.

zeefdrukken

Toen moest ik nog een zeefdruk idee bedenken. Op het web ging ik wat ideeën opdoen en kwam op het blog van Jessie op Bernina blog. (haar eigen blog stipjesendatjes is ook heel tof om te volgen.)
Laat mijn schatje nou ook ict-er zijn en o.a. in Java programeren... 
Aangezien Jessie al eens bij mij een dag genaaid heeft, trok ik de stoute schoenen aan en vroeg of ik het van haar mocht kopiëren.

Best spannend of de print goed zou lukken, of de losse stukjes van de letters (o, d, a en r) niet zouden verschuiven. Ik maakte dus eerst de print op het voorpand voordat ik het shirt in elkaar zette. 


De stof is lastig te fotograferen, hij is echt fel blauw met donkerblauwe pixels. De binnenkant is fel blauw. Ik vouwde dus de zomen dubbel en naar buiten voor de afwerking. Ideaal met een strijkliniaal..

Uiteindelijk ben ik best heel tevreden, alleen de print had iets hoger op het shirt mogen staan. Druk bezig met alle andere facetten dat ik niet genoeg op de hoogte gelet heb ;). 

Wat ik maakte met criterium 2 zie je binnenkort!




zondag 24 maart 2019

Zeefdrukken

Waarschuwing!
Op eigen verantwoordlijkheid verder lezen, 
ik ben niet verantwoordelijk voor jouw daden en wellicht misschien een nieuwe hobby ;) .

Begin juli vorig jaar volgde ik een workshop bij Bobbinhood in Rotterdam. Super leuk was dat! Enkele maanden later kocht ik dan ook een zeefdrukset bij Bobbinhood om vervolgens in de kast te blijven liggen *oeps*. 
Maar zoals jullie weten is momenteel de creatieve naai uitdaging in volle gang en Guus gaf mij mijn 3de criterium...... inderdaad ik moest de zeefdruk set gaan gebruiken!

Grappige was, dat ik Guus exact hetzelfde criterium gegeven had, onafhankelijk van elkaar... 

Nu was het natuurlijk al even geleden dat ik die workshop volgde. Toen ging ook niet alles in 1 keer goed, beetje geknoei, niet helemaal dekkend.... oefening miste natuurlijk ;).

Dus voordat ik voor het echies in mijn uitdaging de set zou gaan gebruiken, wilde ik eerst een snelle oefening doen. Ik had mijn stencils van de workshop meegenomen. Toen sneed ik een vlinder uit. Perfect voor een eenvoudige test.

In dochterlief haar kast lag nog een effen roze shirt wat we van haar nichtje gekregen hadden. Daar kon wel wat leuks op en dus gingen dochterlief en ik samen aan de slag.


zeefdrukraam

Het sjabloon lag dus nog klaar van de workshop, even op de achterkant van het zeefdrukraam plakken en je bent klaar voor de start!

zeefdrukken Bobbinhood


Bij de set had ik zwarte inkt en de metallic inkt gekocht.... niet vreemd dus dat dochterlief de gouden inkt koos. Je doet een beetje op het raam met een lepeltje en vervolgens ga je met de rakel aan de slag.

zeefdrukken Bobbinhood MaMarieke

Ik heb overigens tussen de stof wel een extra laagje fleece gelegd om eventueel doordrukken van de inkt te voorkomen op de achterzijde van het shirt. Maar dat bleek uiteindelijk niet nodig te zijn. But better safe than sorry ;)!

zeefdrukken vlinder

Tadaa de gouden vlinder....

En oefening baart kunst, dus het bleef er niet bij 1. Dochterlief vertelde mij waar en hoeveel de vlinders er moesten komen op haar shirt.

gezeefdrukte vlinders op tshirt

Ze is er helemaal blij mee! Laat nu het tshirten weer maar komen :).

Het raam spoel je eenvoudig uit, het blad maak je met water schoon en natuurlijk zijn de verven ecofriendly! 

Tot zover een geslaagde test, hierna durfde ik het project voor de uitdaging aan te gaan. Wat dat geworden is zie je morgen!













zondag 17 maart 2019

Bargello quilt, mijn reis tot het eindresultaat

Wauw wat heb ik genoten tijdens het maken van deze Bargello quilt!
Eigenlijk zie ik deze quilt echt als mijn eerste genaaide quilt. 

Ik maakte natuurlijk de crazy color mystery quilt versie 2017 van het Bernina blog. Toch heb ik niet echt het idee dat dat quilten was. Misschien vloek ik nu wel in de kerk sorry dan, maar ik heb dat project eigenlijk meer ervaren als mijn naaimachine leren kennen met alle siersteken en verschillende garens. Eind van afgelopen jaar heb ik de quilt eindelijk afgemaakt. Je zag hem hier. 

Nu ging ik zelf op avontuur, ik had al eens wat gelezen over Bargello quilts en dat leek me een eenvoudig project om mee te beginnen. Heb me op het web ingelezen hoe je de quilt maakt. Het ziet er heel ingewikkeld uit, maar is het absoluut niet. 

Bargello quilt top

Al snel was de top klaar.....

(en de oudste claimde gelijk deze quilt, want hij had nog wel een hele lege wand in zijn kamer en ik stemde zomaar in... oeps foutje.... ;) )

en dan komt de volgende fase van doorquilten en afwerken. 
Ik had geen idee. Tuurlijk een tussenlaag en een achterpand, maar hoe moest ik dit nou doorquilten?

Ik postte mijn vraag in een quilt fb groep. Kreeg daar wat suggesties. Ik zag het nog niet voor ogen.... het had wat suddertijd nodig zeg maar.

Zoonlief was duidelijk, hij wilde in ieder geval een zwarte achterkant en zwarte zijkanten.

Opeens had ik een plan. Ik ging hem van hoekpunt naar hoekpunt doorstikken in matchend garen.

Bargello quilt top garen

Toch fijn om je garenbak erbij te pakken en er achter te komen dat je voor bijna alle kleurtjes een bijpassend garen had. Ik hoefde maar 2 extra kleurtjes aan te schaffen. Ik houd echt zo van kleur. Werd zo blij van al die klosjes garen op de top te zien liggen.

bargello quilt doorquilten

Toen kwam het proces van doorquilten en heel vaak klosjes garen wisselen. 
Vond het echt eng om eraan te starten, stel dat het nou niet mooi zou zijn?

Van hoekpunt tot hoekpunt ging ik de hele quilt door. 
Enige minder slimme is geweest dat ik niet in het midden ben begonnen, maar aan een zijkant. De quilt is dus wat gaan trekken. 
Ohhh en ik houd van perfectionisme, dat alles mooi recht loopt.... zoals het was voordat ik hem ging doorquilten. Maar een lieve klant die heel mooi kan naaien en quilten hielp me die gedachte los te laten. Tx Dorien!!

Toen dit allemaal af was, was er nog de zwarte rand. Daar had ik nog geen steek in gezet en moest natuurlijk ook doorgequilt worden. Volgend denk proces begon.

doorquilten van de rand

Ik hoop dat jullie het kunnen zien op de foto. Ik stikte met zwart garen de rand door en volgde de beweging van de golflijn.

Tot slot moest ik de quilt nog afwerken met een bies. 
Wie mij een klein beetje kent, weet dat ik niet zou van met de hand naaien houd. Ik probeerde dus een afwerking met de machine. Nou ik kan je zeggen, ik vond het vreselijk! Zo erg dat ik er geen foto van heb. Ik besloot om de hele bies eraf te naaien en met de hand aan te zetten. Het kostte me een extra avond, maar wauw ik ben zo blij dat ik dat gedaan heb! 

Bargello quilt MaMarieke

Hij hangt nu te pronken op de kamer van onze oudste knul. Hij is er ongelooflijk blij mee.... 
en ik??
Ik heb een klein beetje spijt dat ik deze quilt aan hem beloofd had, ik had nog wel een mooi plekje geweten waar ik hem ook elke dag zou zien ;). Maar ik vind het ook wel weer heel bijzonder dat hij zo enthousiast was en nog steeds is. 


zaterdag 16 maart 2019

Los lopende leeuwen

Petekind is weer bijna jarig en het is eigenlijk soort van traditie geworden dat ik dan iets voor hem maak. Dit jaar bedacht ik dat hij zelf de stof maar moest uitkiezen... Het was een bevestiging van wat ik in gedachte had. Zo kwam het dat ik deze leeuwen Billie maakte.

Leeuwen Billie Zonen09 MaMarieke

Ik gebruikte 2 panelen, de achterkant is gelijk aan de voorkant en maakte een Billie van Zonen09 in maatje 134 die ik nog een stuk verlengde. 
Hij was super blij met zijn shirt!

woensdag 13 maart 2019

Creatieve uitdaging; nu al een enorm succes!



De creatieve naaiuitdaging met Stoffenfeest en MaMarieke is in volle gang! 

Aangezien de groep zo ontzettend groot is hebben we een besloten fb groep opgericht en wat is het gezellig daar! Stop 108 enthousiaste naaisters bij elkaar en dan kan het gewoon niet meer stuk.

Vorige week stond in het teken van gluren bij je naaibuddy, criteria verzinnen en afwachten. 
Vooral dat laatste was best lastig.... en niet alleen voor de 106 andere naailustigen. Ook Guus en ik wachtte in spanning af wat wij als als criteria zouden krijgen.

Wat is het ontzettend leuk te zien wat iedereen bedacht heeft voor een ander. Om een klein tipje van de sluier op te lichten, dit zijn zoal criteria die gegeven zijn: naaien voor je man, voor jezelf, gebruik je oudste stofje, katoen, hoes voor de lockmachine, kleur die je niet snel zou kiezen tot techniek die je nog nooit gebruikt hebt, blinde rits, paspel, knoopsgaten, maak van het naaien een echt momentje voor jezelf etc.

Uiteraard doen Guus en ik zelf ook mee. 
Wat onze criteria zijn houden wij nog even geheim. 

Ik ben in ieder geval druk aan het nadenken wat ik ga maken en hoe ik mijn criteria daarin het beste kan verwerken. Een eerste testje deed ik gisteren en ik heb de smaak te pakken!

Binnenkort meer!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...