zaterdag 6 mei 2017

halslijn afwerken met elastisch paspelband, een tutorial

Zelf werk ik vaak halslijnen af met elastisch paspelband. Ik vind dat erg mooi staan.
Al menigmaal is mij gevraagd hoe ik elastisch paspelband verwerk. 
Eindelijk heb ik tijdens het naaien eens foto's genomen hoe ik een halslijn afwerk met elastisch paspelband. Hopelijk gaat dit iemand helpen, want het is echt een eenvoudige, maar super afwerking vind ik zelf!

halslijn meten

Als eerst sluit je 1 schoudernaad. Daarna meet je de halslijn.
In dit geval reken ik even met 44cm. (ik weet het niet meer precies ;) )
Het elastisch paspelband wil je met een beetje rek aanzetten, zodat het mooi aansluit op het lichaam. Daarvoor neem ik altijd 10% minder band dan de lengte van de halslijn. In dit geval, 44-4,5cm is 39,5 cm. 
Het eerste stukje kun je niet gerekt aanstikken. Immers moet het band eerst met een paar steken in de naadwaarde vast zitten aan de stof. Daarom doe ik er altijd 1cm extra bij. Ik knipte dus 40,5 cm band.

halslijn en paspelband in 4 gelijke delen

Het band ga je op slechts 3 plekken vast zetten aan de halslijn. Je verdeelt de halslijn en het paspelband in 4 gelijke stukken en markeert het met een speld.


Vervolgens speld je op de gemarkeerde punten het band en de halslijn met de goede kanten op elkaar vast.



Als je het band dus op 3 punten aan de stof vastgespeld hebt, dan ga je het band uitgerekt op de stof naaien. Ik gebruik hiervoor altijd een paspelvoetje. Heb je geen paspelvoetje? Geen nood, je kunt ook met een ritsvoetje paspelband prima aanzetten. De eerste centimeter zo ongeveer, naai je zonder rek vast. Vervolgens pak je de stof en het paspelband bij de eerste speld die je tegenkomt vast. Je zult zien dat het paspelband korter is dan de halslijn. Nu is het de truck dat je alleen het paspelband uitrekt en de stof niet. Dat vergt misschien wat oefening, maar je zult echt merken dat het een fluitje van een cent gaat zijn. Nu zijn de afstanden bij dit kinder halsje natuurlijk heel klein. Is de afstand groter, kun je altijd kiezen om iets meer markeerpunten te gebruiken. 
Ik naai het band overigens met een gewone rechte steek, lengte 3, op de stof.

paspelband vast gestikt

Zo dan zit nu het paspelband, of pipingband, vast op het shirt. Dan wil je natuurlijk het band nog doorstikken op de goede kant. Dat kun je doen met een reksteek, sierreksteek, flauwe zigzag, tweelingnaald of met een coverlock als je die in je bezit hebt.

Doorstikken met coverlock babylock tuto elastisch paspelband

Ik gebruik hier mijn coverlock. Deze coverlock heb ik nog niet zo lang, dus is het voor mij ook echt nog wennen aan hoe het pedaal is, waar ik exact de naaldpositie moet hebben etc. 
Op deze foto een afbeelding hoe je zou moeten naaien als je de rechte steek op de voorkant wilt hebben. Zelf heb ik gekozen om het andersom te naaien. Toch nog wat lastiger... en is zag ook dat ik nog wel iets dichter op het band had kunnen stikken. Mijn naaldpositie stond iets naar rechts ingesteld, wat ik vergeten was netjes in het midden te zetten. Ik koos ervoor om het niet uithalen, noem me lui ;).

Doorstikken met coverlock bcs2
Ik stikte de halslijn dus op de achterzijde door.

schoudernaad vastzetten met de hand

Je had 1 schoudernaad gesloten. Als het paspelband keurig aangenaaid en doorgestikt is, dan moet de 2de schoudernaad gesloten worden. Uiteraard wil je dat het paspelband netjes doorloopt. Aangezien ik direct met de lockmachine mijn naden stik, kan ik niet werken met spelden. Ik naai dus met een paar steekjes het paspelbandje exact op elkaar, zodat het niet kan verschuiven. Dan lock ik het vast. Tot slot naai ik met een paar kleine steekjes even met de hand het paspelbandje/locknaad vast naar achteren.







halslijn afgewerkt met paspelband

Klaar ben je! 

*het tuniekje is nog niet klaar.... iets met lekker weer, een moestuin die nog ingezaaid moest worden, vriendjes over de vloer en genieten van het zonnetje. Het totaal plaatje houden jullie dus nog tegoed.* 

Ik hoop dat je wat aan deze tips gehad hebt. Veel naaiplezier :).

8 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor je uitleg Marieke, ga dit zeker ook een keer toepassen en zit ook nog volop in de oefenfase want ik heb mijn coverlockmachine ook nog niet zo lang

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel succes ermee en als je het eenmaal in de vingers hebt, rollen je kledingstukken zo onder de machine vandaan!

      Verwijderen
  2. Bedankt voor deze duidelijke tutorial! Ik ga zeker proberen om zo projecten af te werken, want het staat erg leuk:-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tis zo'n fijne en mooie manier om shirts af te werken, heerlijk! Je maakt vast een aantal naaisters heel blij met je tutorial zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp het nog niet helemaal😥
    Je naait eerst het band met de goede kant op de goede kant. En dan? Sla je het naar binnen en kies je dan of je aan de binnen- of buitenkant stikt? Ik wil het zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed doet je het even vraagt als het niet duidelijk is! Inderdaad eerst stik je het goede kanten op elkaar vast en daarna sla je het om. Dan stik je het vervolgens door in principe op de goede kant. Ik begrijp waar de verwarring ontstaat. Ik vind het ook leuk om soms het achterstiksel van de coverlock voor te hebben. Vandaar dat ik vanaf de binnenkant gestikt heb. Maar inprincipe stik je gewoon op de voorkant, kun je het ook het beste zien wat je doet! Hopelijk kom je er zo verder mee! Succes

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...