woensdag 10 november 2021

woensdag tip 5

 Ik liet je laatst die streepjestrui zien en dat ik zo blij word als de streepjes goed doorlopen en vooral ook recht lopen. 

Je kent het misschien wel, heb je een stof met een duidelijk toffe print, streepjes of geometrisch en loopt de print net iets scheef op je pand. Ik kan daar echt van balen en zeker omdat het eigenlijk zo makkelijk te voorkomen is. 

Hoe dan?

Je hebt 2 opties en ikzelf houd van de snelste met minste werk.... 

Belangrijkste is dat je NIET werkt met een stofvouw want ook al doe je zo je best om die stofvouw volledig recht te hebben liggen, daar gaat het toch mis. 

Dus je vouwt de lap stof helemaal open en legt het patroondeel recht op de stof. 

Ik let dan op de zoomkant en vaak teken ik een kleine markering ter hoogte van de oksel loodrecht op de stofvouw kant van het patroon.


Vervolgens snijd ik dit deel van het patroon, maar let op, natuurlijk niet de spiegellijn snijden!

Over de rand waarop je moet spiegelen, waar het patroondeel dus ophoudt in dit geval bij de zoom, halslijn en halverwege het pand, zet ik overdwars een speld. 
Vervolgens spiegel je het patroon en leg je het patroondeel weer strak tegen de spelden aan.



Je let uiteraard weer goed erop dat je patroon recht ligt ten opzichte van de print zoals je bij de eerste helft ook hebt gedaan en dan snijd je de rest van het patroondeel uit.

Super simpel toch?

Je kunt natuurlijk ook een volledig patroondeel op papier tekenen en uitknippen, zodat je het niet meer hoeft te spiegelen. Maar die optie is wel meer werk.... en als dat niet dan doe ik het liever niet ;).






2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...