maandag 25 april 2022

Candy dress, het patroon wat heel lang lag te wachten op een vervolg

 Lang geleden maakte ik eens een candy dress toen het echt een hype was, je kunt die versie hier terug vinden.  

*Zo leuk om een blog bij te houden met alle naaisels, lang geleden is dus meer dan 5,5 jaar! Ik was toen niet zo enthousiast toen ik de blog schreef, maar uiteindelijk werd het echt een favoriet jurkje van dochterlief en is die jurk heel erg veel gedragen. Alle kleding van onze kinderen wordt weer doorgegeven, de kleding van onze dochter gaat door naar een gezin met 2 lieve meiden, ook zij hebben vast dit jurkje weer heel veel gedragen! * 


Omdat uiteindelijk dat jurkje dus zo'n succes was, wilde ik het wel al veel eerder weer maken... maar ik had het patroon TE goed opgeborgen. Je weet wel, te goed in de zin van geen idee waar het lag. Tot ik afgelopen vrijdag opeens een idee kreeg en ja hoor, daar in een bak met meer losse patronen vond ik hem terug! Stofje koos ik uit mijn eigen voorraad. Je weet wel, ook zo'n eindeloze hoeveelheid, want vaak ben ik toch wel verliefd op de stofjes in de shop en als er dan een coupon over is, dan neem ik die zelf wel eens. Als ik echt voor een specifieke stof uit de shop kies, naai ik daar gelijk iets van. Alleen  als ik een coupon over heb waar ik echt geen afstand van kan doen, belanden die dus vaak wel in de kast en uiteindelijk groeit zo je voorraad....

Dit stofje lag serieus dus al even te wachten om tot candy dress om getoverd te worden, want het grappige is dat ik dat wel echt gelijk in mijn hoofd had bij dit stofje.



Ik veranderde wel wat aan het patroon. Ze wilde geen touwtje in de taille en ik wist van de eerste keer dat ik de tunnel zo vreemd vond. Deze keer maakte ik dus een losse tunnel en deed daar elastiek van 3,5cm breed in. Je weet wel, dat heerlijke zachte franse pyjama elastiek uit de shop.



Ook werkte ik de halslijn gewoon af met een biesje. Ik heb een biesgeleider op mijn coverlock en dan zijn dit soort afwerkingen echt een fluitje van een cent!
De mouwen verlengde ik en voorzag ik ook van een normale zoom. Het rokje verlengde ik ook met nog eens 3cm. Uiteindelijk is dit jurkje wijdte 134 en lengte 152 geworden.
Wij zijn weer heel enthousiast!


Gisteren was het prachtig weer en we gingen op bezoek, dus ze wilde per se dit jurkje aan, maaaaaar kwam er achter dat ze dus geen passende donker blauwe legging had. Oepsie..... Letterlijk 30 min voordat we weggingen heb ik dus nog deze donker blauwe legging voor haar genaaid. Ik moet wel een beetje eerlijk zijn, het patroon ligt natuurlijk voor het grijpen, de stof idem en ik had donkerblauw garen op zowel mijn lock als coverlock zitten. Binnen 15 minuten zat de legging om haar benen! 
Een legging naaien stelt natuurlijk ook niet veel voor, binnenbeennaden, kruisnaad, ff zomen strijken en tunnel strijken en stikken en dan elastiek erdoor. Maar toch, zulk last minute werk had ik nog niet eerder gedaan ;).



Het was een couponnetje van krap 95cm, er was dus een heel klein restje stof over, precies genoeg voor nog 1 onderbroek. Zoals een lief naaivriendinnetje van mij, Neeltje van stofgoed, altijd een lap stof helemaal op gebruikt, probeer ik dat ook maar weer eens. Ik weet, ik heb het me vaker voorgenomen en als de stapel ondergoed dan weer voldoende is, dan komen alle restjes weer in de restjes bak, maar voorlopig mag er nog wel wat nieuw ondergoed bij, dus de lappen stof gaan de komende tijd weer steeds opgenaaid worden.


4 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...