woensdag 20 oktober 2021

Woensdag tip 2

Vorige week woensdag tipte ik je over hoe je makkelijk kan zorgen dat je het elastiek niet te ver door een tunnel trekt. Jullie waren allemaal enorm enthousiast en velen hebben direct zo'n sluitclipje verhuisd naar je naaigerief. 

Heerlijk om te zien hoeveel enthousiaste reacties ik van jullie kreeg over deze simpele tip, maar tegelijk heb ik ook heel wat extra vragen gekregen. Daarom nu even een vervolg op elastiek in een tunnel.


Hoe voorkom ik dat het elastiek draait terwijl je hem door de tunnel trekt?

Nou mijn ervaring is dat als je een sluitclip aan het elastiek vast maakt, het sowieso minder gaat omkrullen, dus dat is een extra pluspunt. Verder markeer ik het elastiek.


Ik zet aan beide uiteinden een kruisje of streepjes zo dat die markeringen OP elkaar genaaid moeten worden. 


Zoals je op deze foto ziet, gaat dat hier niet goed komen en weet je dus dat je elastiek gedraaid zit. 
Begin altijd aan het einde van het elastiek (daar waar de sluitclip zit) met voelen en zorg dat de hele breedte van het elastiek tussen je vingers zit. Als er een draai in komt, is het bij mij vaak op het laatste stukje. 


Zodra het elastiek zonder draai in de tunnel zit, kun je beide markeringen dus op elkaar leggen en het elastiek met een zigzag op beide uiteinden vast stikken.


Sorry foto is niet helemaal scherp, of nou ja, helemaal niet scherp ;).
Hier heb ik al 1 kant van het elastiek vast gestikt en de andere kant even open gevouwen zodat je ziet dat de kruizen op elkaar liggen. Gewoon een extra bevestiging dat je je elastiek goed hebt liggen.
Vervolgens stik je het andere losse stukje van het elastiek ook vast.



Hoe voorkom je draaien in de tunnel tijdens het dragen of na het wassen?

Mijn ervaring is dat als je tunnel goed van breedte is, het elastiek niet vaak gaat draaien, zeker als je smal elastiek van bv 2cm gebruikt. 
Echter, soms is je tunnel te breed waardoor het elastiek een eigen leven gaat leiden, gebruik je breed elastiek of wil je gewoon zeker zijn dat het elastiek niet gaat draaien of dubbelvouwen.
Zodra je het elastiek in de tunnel zit, verdeel je het netjes. 
Dit doe je door het elastiek in de volledige tunnel uit te rekken en de stof evenredig te verdelen. 
Vervolgens stik je op de zijnaden het elastiek vast in de tunnel, zoals je op de foto kunt zien. Dat kan je gewoon doen met normaal garen en een rechte steek.


Zo heb je geen last meer van draaiend elastiek in de was of tijdens het dragen.

Volgende week een nieuwe tip!


3 opmerkingen:

  1. Thanks voor de tips😘. Het ligt ook heel erg aan de kwaliteit van het elastiek of het tijdens het wassen/dragen dubbel klapt of niet. Bij het elastiek uit jouw webshop heb ik dat nog nooit gehad, ook niet bij je 3,5cm brede elastiek. Maar ik heb zulk elastiek eens hier op de markt gekocht (zag er precies hetzelfde uit, dus ik dacht dat ik wel goed zat) en dat klapte elke keer weer dubbel, om gek van te worden😖...! Conclusie: ik wil alleen nog maar jouw fijne elastiek😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is heel fijn te horen! Heb ook echt heel wat soorten elastiek getest voordat ik deze opnam in het assortiment. Altijd even afwachten of jullie er met zo blij mee zijn als ik. Ik wil ook niet anders meer!!

      Verwijderen
    2. Jij mag dus nooit stoppen met je webshop en het verkopen van dit elastiek, in ieder geval zolang naaien mijn hobby is, haha😜

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...